Vandaag de eerste blog in een serie over influencer marketing. Vandaag ga ik dieper in op het fenomeen ‘wel of niet blogger betalen’. Bedrijven raken steeds meer vertrouwd met de term influencer marketing. Het is overduidelijk dat deze markt aan het groeien is en dat het

On exactly name product dye. I conditioner rx care pharmacy mass manageable know clothing. The liked would.

mooie samenwerkingen kan opleveren. Maar op welke manier levert de samenwerking het meeste op voor beide partijen? En hoe pak je het op de juiste manier aan?

Vanuit ons bureau Blogger Media praten we geregeld met ondernemers over online marketing en de mogelijkheden die er zijn om het merk onder de aandacht te brengen van potentiële klanten.Wat vaak tot onbegrip leidt is het feit dat influencers (bloggers) een tarief hanteren voor de werkzaamheden. Dit zijn voornamelijk de influencers met een groot netwerk.

Waarom hanteren influencers tarieven?

  1. Compensatie voor de tijd die ze bezig zijn met een artikel
  2. Het gebruik van het opgebouwde netwerk

Reden 1: Compensatie voor de tijd

Merken zijn tegenwoordig kieskeurig in het selecteren van de online media. Je wil je merk ook niet overal voorbij laten komen, dus worden bloggers selectief gekozen. Daarnaast worden er vaak ook hoge eisen gesteld aan een artikel. Het moet bijvoorbeeld bepaalde keywords bevatten en linken naar de website van de klant. Voordat bedrijf en blogger concrete afspraken hebben gemaakt is er misschien al tientallen keren heen en weer gemaild. Reken eens uit hoeveel tijd dat al heeft gekost!

Maar dan zijn we er nog niet.

  • Na de mondelinge afspraken moet er een contract worden opgesteld en ondertekend. Na goedkeuring van het artikel zal een factuur worden opgesteld en moet na betaling de administratie bijgewerkt worden.
  • Na ondertekening van het contract kan de influencer aan de slag met het artikel. Teksten worden geschreven en aangepast voordat het naar de klant wordt toegestuurd. De klant kan het inkijken en eventuele aanpassingen doorgeven.
  • Na de uiteindelijke correctieronde is het tijd voor het beeldmateriaal. Dit is een heel belangrijk onderdeel binnen een artikel. In sommige gevallen kan de klant beeldmateriaal aanleveren, maar in geval van bijvoorbeeld de fashionblogger wil de klant de influencer aangekleed zien in het betreffende merk. Zij zijn namelijk dé aangewezen persoon om te laten zien hoe leuk dat ene jurkje wel niet staat, of hoe stoer die nieuwe boots zijn. De achterban van de influencer smult van dit soort foto’s en zij zijn jouw potentiële nieuwe kopers. Maar deze foto’s worden niet zomaar gemaakt, hier wordt zorgvuldig over nagedacht. Hoe wordt er geposeerd, welke locatie wordt er gebruikt, wordt de foto zelf gemaakt of komt er een professionele fotograaf aan te pas? Hoe groter de influencer is, hoe professioneler het er doorgaans aan toe gaat.
  • Als de foto’s zijn gemaakt worden deze vaak ook nog bewerkt in de huisstijl van de influencer. Eenheid in blogposts is het onderscheidend vermogen van de influencer.
  • Zodra het artikel klaar is, de foto’s zijn gemaakt en bewerkt, kan alles online worden geplaatst. Maar dan zijn we er nog steeds niet. Nu komen de Social media skills aan bod. Het artikel zal veelvuldig worden gedeeld op alle Social media kanalen waarop de influencer actief is.
  • Als de influencer doorgaans zeer interactief blijkt te zijn, zal hij/zij ook veelvuldig moeten reageren op alle vragen en opmerkingen die geplaatst worden naar aanleiding van het artikel.

Reden 2: het gebruik van het netwerk

Een influencer is naast het schrijven van artikelen ook bezig met het opbouwen van een netwerk. Alle mogelijke Social media kanalen worden ingezet om een netwerk op te bouwen van personen die binnen de doelgroep vallen. Als ondernemer zal je wellicht weten hoe moeilijk het is om je netwerk op te bouwen en je eerste opdrachten binnen te halen.

Het opbouwen van een netwerk is geen éénrichtingsverkeer. Het is belangrijk om interactie te creëren met je fans en dat is waar influencers grotendeels mee bezig zijn. Wat vinden de fans leuk, wat willen ze graag zien of lezen en waar moeten ze zijn om in het bezit te komen van die te gekke producten. Ze zijn jouw brand ambassador zoals Doutzen Kroes bijvoorbeeld is voor H&M. En denk je dat Doutzen genoegen neemt met alleen een outfit? I rest my case….

Note: bovenstaand verhaal wil natuurlijk niet zeggen dat er geen opties meer zijn voor een barterovereenkomst. Vooral de kleinere bloggers die voet willen zetten in influencer-land zullen akkoord gaan met een barterdeal om op deze manier in contact te komen met nieuwe merken en het opbouwen van een portfolio. Dit is natuurlijk een ideale overeenkomst voor de kleinere merken met weinig tot geen budget. Maar ga er als bedrijf niet klakkeloos vanuit dat alleen bartering een mogelijkheid is.

Blogger Media is ontstaan uit de behoefte van beide partijen om bovenstaande in goede banen te leiden. Uiteraard kunnen wij dit verder toelichten.

Liefs Germaine

Je moet inloggen of een account aanmaken om van deze pagina een bladwijzer te maken